پردیس شهید رجایی فارس

تغییر عنوان رشته ها تأثیری بر مسائل شغلی دانشجو معلمان ندارد

به گزارش روابط عمومی سازمان مرکزی به نقل از خبرگزاری فارس؛ نعمت الله موسی پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در خصوص تغییر عنوان رشته دانشجو معلمان از "دبیری" به "آموزشی" تصریح کرد: این تغییر نام رشته ها هیچ تأثیری بر مسائل شغلی آنها ندارد و نوع کار و رتبه شغلی آنها به این موضوع که عنوان رشته شان چیست ارتباطی ندارد زیرا رشته ها هر کدام برای یکی از موارد شغلی تعریف شدند.

وی با بیان اینکه «دبیری»، عنوانی بود که در عرف سازمانی از مراتب معلمی محسوب می شد افزود: در حقیقت " دبیری" یک عنوان سازمانی، شغلی و استخدامی بود که بر رشته تحصیلی هم گذاشته بودند.

موسی پور با بیان اینکه در بازنگری برنامه های درسی عنوان رشته های تحصیلی را تغییر دادیم، افزود: رشته ها بازنگری شدند و با نام جدید به تصویب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم رسید؛ ضمن اینکه مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و ما نیز بر اساس تفاهمی که با وزارت علوم داشتیم موافقت گرفتیم که دانشجویان مان را با نام های جدید فارغ التحصیل کنیم و در دانشنامه آنها نیز نام جدید رشته ها بازنگری و قید شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به ابهام پیش امده برای دانشجو یان مبنی بر اینکه "وقتی عنوان رشته آنها از دبیری به آموزشی تغییر می کند احتمالاً شغل و مسئولیت شغلی آنها نیز تغییر می کند"، گفت: تغییر رشته های تحصیلی تنها یک تغییر است که از دهه 80 شروع شده و چیز تازه ای نیست؛ ضمن اینکه با آنچه در عرف جهانی مطرح بوده و در حوزه آموزش و پرورش کاملاً سازگار است

وی تصریح کرد: 14 رشته از جنس دبیری هستند و دو رشته نیز آموزگاری هستند که شامل رشته های آموزش ابتدایی و رشته کودکان استثنایی هستند که با شرایط آموزگاری دانشجو می پذیرند و فردی هم که فارغ التحصیل این رشته می شود با شغل آموزگاری وارد آموزش و پرورش می شود که این موضوع در تعهدنامه دانشجویان و احکام آزمایشی آنها آمده است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: البته در بین 14 رشته دبیری، فقط رشته تربیت بدنی شامل دو بخش است که آموزش ابتدایی و متوسطه است؛ در آموزش متوسطه که افراد به عنوان دبیر استخدام می شوند، شامل دو دوره اول و دوم متوسطه است که هیچگاه در تعهدنامه دانشجویان قید دوره اول و دوم اعلام نمی شود و آموزش و پرورش به تناسب نیازهایش، افراد را توزیع می کند.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع و تصوری که برای دانشجومعلمان ایجاد شده، موجب شده بود، آنهایی که می توانستند از طریق پذیرش معادل سازی یا تطبیق واحدهای درسی زودتر تحصیل را تمام کنند دچار تردید شوند که مبادا شغل شان به خطر بیفتد.

موسی پور همچنین در خصوص دلایل زیاد بودن تعداد واحدها در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: به استناد آیین نامه آموزشی دوره های کاردانی و کارشناسی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام دوره های کارشناسی حداکثر 140 واحد درسی را باید بگذرانند؛ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی ماموریت گرا که برای وزارت آموزش و پرورش نیرو تربیت می کند علاوه بر این تعداد براساس مصوبه ی مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی باید 35 واحد معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی و همین طور حداقل 8 واحد کارآموزی را طی کنند

وی ادامه داد:بر اساس استعلام مسئولان دانشگاه از شورای عالی در چگونگی اعمال  35 واحد معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلام و 8 واحد کارآموزی، در دی ماه سال 91 اعلام شد که باید این واحدها به واحدهای درسی برنامه مصوب وزارت علوم اضافه شود

موسی پور ادامه داد: مشروعیت عمل دانشگاه وابسته به عمل به اساسنامه است و بر این اساس 35 واحد به علاوه 8 واحد را در برنامه خود قرار دادیم و ثانیاً برای آنکه از برنامه های وزارت علوم تبعیت کنیم و بتوانیم به استناد آنها، مدرک تحصیلی صادر شود، باید به برنامه های وزارت علوم نیز عمل می شد.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در برنامه علوم اجتماعی 143 واحد را دانشجوی مأمور باید بگذراند زیرا این برنامه بازنگری نشده بود و 43 واحد نیز بر اساس دستور شورای عالی اضافه می شد و در مجموع 186 واحد را دانشجوی دانشگاه موظف بود برای فارغ التحصیل شدن در یک رشته مانند دبیری علوم اجتماعی طی کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: دانشگاه تلاش کرد تا هر جا که می شود این واحدها را تقلیل دهد و اولین کاری که انجام داد این بود که با شورای اسلامی شدن دانشگاه ها، گروه معارف اسلامی وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی رایزنی کردیم و پذیرفتند که 16 واحد درسی معارف اسلامی عمومی مساوی با واحدهای سی و پنج گانه ای شود که عنوان معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی نهاده شده است و از این طریق 16 واحد از سقف واحدها کم شد.

وی با اشار به اقدام برای بازنگری برنامه های درسی به عنوان دومین فعالیت دانشگاه به منظور تقلیل واحد ها، افزود: کار بازنگری برای رشته علوم تربیتی گرایش آموزش پیش دبستانی و دبستانی در سال 93 به نتیجه رسید و دانشجویان این رشته تحت پوشش آن قرار گرفتند اما کار بازنگری سایر رشته ها تا تابستان 95 به طول انجامید؛ اکنون تمام رشته ها بازنگری شده است

موسی پور با بیان اینکه بر این اساس تطبیق واحد رشته های مصوب با عنوان رشته های جدید انجام شد، گفت: در هر حال این موضوع و اضافه بودن واحدهای درسی این شائبه را ایجاد کرده بود که شاید دانشگاه فرهنگیان بی دلیل طول تحصیل را افزایش می دهد و واحدهای دانشجویان را اضافه می کند و شاید بدون سند قانونی تحمیل هزینه به دولت و جامعه می کند ولی ما می خواهیم دانشجویان و افکار عمومی بدانند که همچنین چیزی نیست و اگر الزامات قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد ما هرگز به اجرای برنامه هایی بیش از آنچه مقرر هستیم، اقدام نخواهیم کرد.