پردیس شهید رجایی فارس

مصاحبه اختصاصی روابط عمومی با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه
پیرامون ادامه تحصیل دانشجومعلمان

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه:

با دانشجومعلمان هم‎صدا هستیم؛ هر چند که باید الزامات قانونی را رعایت کنیم

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه:  با دانشجومعلمان هم‎صدا هستیم؛ هر چند که باید الزامات قانونی را رعایت کنیم

 

آنچه در ادامه می آید مصاحبه اختصاصی روابط عمومی با دکتر موسی‎پور  معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیرامون ادامه تحصیل دانشجومعلمان است.

---اخیرا برخی از دانشجومعلمان به آنچه شما درباره چگونگی ادامه تحصیل آنان در دوره‎های کارشناسی ارشد مطرح کرده‎اید، اعتراضاتی را وارد کرده‎اند. این موضوع تا چه میزان در حوزه اختیارات دانشگاه است و شما می‎توانید آن را تغییر دهید؟

دکتر موسی‎پور؛

من هم برخی از نظرات دانشجومعلمان عزیز را در سایت‎ها خواندم. آنان طی سال‎های گذشته بارها این موضوع را از مدیران دانشگاه پرسیده‎اند. در دانشگاه این تصور وجود داشت که امکان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان مشروط به سه سال سابقه خدمت است. به رغم چنین تصوری، بارها گفته شده بود که دانشجومعلمان می‎توانند در دانشگاههای دیگر تحصیل خود را دنبال کنند. اما بررسی‎ها نشان داد که قانون «متعهدین خدمت در آموزش و پرورش» دارای محتوای دیگری است. در این قانون که 25 سال پیش یعنی در هشتم خرداد 1369 به تصویب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است، دو ماده مهم وجود دارد که عینا آنها را می‎خوانم:

 

ماده 3 - متعهدین خدمت مکلفند پس از فراغت از تحصیل به میزان دو برابر مدت تحصیل، که حداقل آن کمتر از پنج سال نخواهد بود در هر محلی که وزارت آموزش و پرورش تعیین می نماید خدمت کنند و هیچ یک از وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و نیز نهادهای انقلاب اسلامی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می نماید مجاز نیستند قبل از انجام یا لغو تعهد نسبت به استخدام و بکارگیری این قبیل متعهدین به نحوی که با انجام تعهد آنان منافات داشته باشد اقدام نمایند.

 

ماده 4 - تسلیم گواهی نامه یا ریز نمرات و تأییدیه تحصیلی به متعهدین به هر عنوان که متعهد قبل از انجام یا لغو تعهد بتواند از مزایای آن بهره مند شود ممنوع است مگر جهت تحصیل در رشته های مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش با سپردن تعهد خدمت جدید و یا ضبط در پرونده استخدامی آنان در سازمانها و ادارات وابسته و تابعه وزارت مزبور که آن هم مستقیماً به صورت محرمانه از طریق واحدهای ذیربط صورت خواهد گرفت.

این بخش اخیر ماده 4 قانون، که تسلیم گواهی‎نامه یا ریز نمرات و تاییدیه تحصیلی برای ادامه تحصیل مورد نیاز آموزش و پرورش را مستثنا کرده است، مورد تمرکز قرار گرفت؛ که گفته: «مگر جهت تحصیل در رشته های مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش با سپردن تعهد خدمت جدید و یا ضبط در پرونده استخدامی آنان در سازمانها، ادارات وابسته و تابعه وزارت مزبور که آن هم مستقیماً به صورت محرمانه از طریق واحدهای ذیربط صورت خواهد گرفت». این موضوع نمی‎توانست با سادهانگاری دنبال شود. بنابراین، باید از مراجع مربوط کسب تکلیف می‎شد.

----- چه کاری برای این موضوع انجام شد؟ آیا با مدیران وزارت آموزش و پرورش رایزنی و گفتگویی داشتید؟

دکتر موسیپور؛

بله. من از سویی از طرف روسای محترم پردیسها مورد سوال بودم که گواهی تحصیلی دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل بر اساس فرمت دفترچه کارشناسی ارشد را به چه نحو باید صادر کرد و از سویی باید با مرکز برنامه‎ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش هماهنگی می‎کردم. به همین علت با مرکز برنامه ریزی وارد مذاکره شدم. در این گفتگو مشخص شد که آن مرکز در تاریخ 20/02/ 1395 به صدور بخشنامه‎ای (به شماره 22/24441/180) اقدام و آن را برای اجرا به دانشگاههای وابسته (از جمله دانشگاه فرهنگیان) ابلاغ کرده است. من تقاضا می‎کنم این بخشنامه را در ضمیمه این مصاحبه منتشر نمایید تا همه دانشجومعلمان دانشگاه از مفاد آن باخبر شوند. معاونت آموزشی باید به پرسش‎ پردیس‎ها درباره چگونگی صدور گواهی تحصیلی پاسخ می‎داد. این بود که من به ارسال نامه شماره 300/2438/50000د در تاریخ  8/03/1395 اقدام کردم.

آنچه ما در نامه به پردیس‎های دانشگاه اعلام کردیم، برای پیشگیری از خطاهایی بود که ممکن بود رخ دهد. چون موضوع معرفی برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، برای آن دسته از معلمانی که دوره کارشناسی ناپیوسته را می‎گذرانند، هم اکنون در دانشگاه جریان دارد. این موضوع ممکن بود منجر به تعمیم و اقدام می‎شد.

با وجوداین، انتظار است شما برای پیگیری حقوق دانشجومعلمان اقدامی کنید و نگذارید آنان از حق ادامه تحصیل منع شوند.

دکتر موسیپور؛

ما از این نظر با دانشجومعلمان خود هم‎صدا هستیم؛ اما الزامات قانونی مانع آن هستند که جز به طریق قانونی کاری انجام بدهیم. ما می‎دانیم که حدود ده درصد دانشجومعلمان دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه دارای رتبه ورودی سه رقمی بوده‎اند. این اشخاص دارای توانمندی و شایستگی لازم برای ادامه تحصیل هستند. همچنین، ما ادامه تحصیل را نوعی رقابت مثبت جهت یادگیری می‎دانیم. این موضوع باعث تحرک بیشتر در بین دانشجومعلمان می‎شود. البته مقرراتی هم وجود دارد که از تحصیل دانشجومعلمان برترحمایت میکند و ما مایل هستیم دانشگاه از این فرصت‎ها برای دانشجومعلمان خود استفاده کند. به همین علت، ما همچنان موضوع رادر دستور کار داریم و در گفتگوهایی که با وزارت آموزش و پرورش داریم، پیگیر این موضوع هستیم.