بخشنامه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان جهت تداوم برنامه های آموزشی در قالب آموزش های الکترونیکی در دوران کرونا
ضمن تبریک سال 1399 ، اعیاد شعبانیه بویژه نیمه شعبان میلاد با سعادت امام زمان (عج ) به اعضای محترم هیات علمی و دانشجومعلمان عزیز ، تشکر از همکاری همگان در تداوم برنامه های آموزشی دانشگاه در قالب آموزش هایالکترونیکی و آرزوی توفیق و سلامتی برای همه عزیزانی که مشغول خدمت رسانی هستند ، با عنایت به سند 10 فروردین 1399 معاونت آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری مبنی بر ادامه فعالیت های آموزشی به شیوه الکترونیکی و لزوم رعایتطرح فاصله گذاری اجتماعی و در استمرار بخشنامه اسفند 98 این معاونت ، جهت تداوم روند موارد زیر را جهت اقدام به استحضار می رساند ؛
- - قواعد کلی
- – هر گونه تصمیم در مورد تعیین زمان و ادامه تعطیلی یا آغاز آموزش حضوری با ستاد ملی مبارزه با کرونا است.
2 – استمرار موارد ابلاغی در بخشنامه اسفند 1398 این معاونت همچنان مورد تاکید است.
3 – به دلایل متعدد از جمله لزوم دانش آموختگی دانشجویان ورودی 95 ، ورود دانشجویان جدید در مهر 99 و جلوگیری از تداخل بیش از حد برنامه های نیمسال جاری با نیمسال آتی ، اتمام نیمسال جاری امری اجتناب ناپذیر است.
4 - با توجه به امکان پذیر نبودن تشکیل کلاس ها به صورت حضوری تا چند هفته دیگر ، به منظور تداوم و اتمام نیمسال جاری آموزش الکترونیکی رویه جایگزین برای تمامی دروس عمومی و اختصاصی در همه مقاطع خواهد بود.
5 – تداوم فرایند آموزش الکترونیکی با حفظ کیفیت آموزشی مورد تاکید و انتظار است.
6 – استفاده از زیرساخت ها و امکانات فناورانه دانشگاه های استان در صورت نداشتن بار مالی و مشروط به هماهنگی با مراکز حراست و هوشمندسازی دانشگاه بلامانع است.
7 - تسری این بخشنامه به نیمسال بعدی مطلقا مجاز نیست .
- - برنامه ریزی و نظارت
1 – محتوا های الکترونیکی باید به صورت پاورپوینت تعاملی با رعایت سرفصل تهیه و با توضیح مدرس مربوطه از طریق فیلم تصویری یا فایل صوتی تکمیل و در اختیار دانشجو معلمان قرار گیرد. محتوای تولید شده باید روان و پاورپوینت ها قابلیت خودخوان توسط دانشجو را داشته باشند.
2 - محتوا های تولیدشدهباید درسایت پردیس ها و واحدهای تابعه بارگذاری شوند.
3 – در پردیس هایی که یک درس توسط چند مدرس تدریس می شود، تولید محتوای متمرکز و واحد در پردیس مورد انتظار است.
4 – ارایه بخشی از محتوای دروس کارگاهی و عملی غیر آزمایشگاهی به صورت الکترونیکی به تشخیص گروه آموزشی مجاز است. پس از بازگشایی دانشگاه دروس آزمایشگاهی و ادامه کلاس های مربوط به سایر دروس و دروس عملی و کارگاهی به صورت فشرده برگزار می شود .
5 -در مورد دروس کارورزی ، با توجه به برگزاری جلسات توجیهیو معرفی برنامه کارورزی 2و4 در ابتدای نیمسال جاری (قبل از تعطیلی دانشگاه ) ، با تایید گروهو شورای آموزشی پردیس / مرکز ، ارایه بخشی از محتوا ی سرفصل به شرط طراحی و ارسال الکترونیکی گزارش از طرف دانشجو و تایید توسط مدرس مربوطه بلامانع است . با بازگشایی مدارس کلاس های جبرانی تشکیل و دانشجو معلمان برای ادامه فعالیت و اجرای برنامه کارورزی در مدارس حضورخواهند داشت.
6 – جلسات گروه آموزشی باید به صورت حضوری یا مجازی یا ترکیبی از هر دو تشکیل و گروه بر روند محتوای تولید شده ، تدریس اساتید و کیفیت آموزشی نظارت داشته باشد .
7 – نسخه الکترونیکی محتواهای تولیدشده می بایست در گروه پردیس/ مرکز نگه داری شود .
8 – گزارش عملکرد اعضای محترم هیات علمی و مدرسان به صورت هفتگی تهیه و به این معاونت گزارش شود.
9 – معاونین آموزشی و مدیران گروه باید از دریافت محتوا توسط دانشجویان هر ماده درسی اطمینان حاصل نمایند.
10 – معاونت محترم نظارت و تضمین کیفیت از طریق کارشناسان ذیربط در پردیس ها بر روند اجرای برنامه ها و فرایندها نظارت خواهد داشت .
پ - مقررات آموزشی ویژه نیمسال جاری
1 – برگزاری همه جلسات دروس نظری به صورت الکترونیکی مجاز است.
2 – در مواردی که برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس به ویژه دروس عملی، آزمایشگاهی، کارگاهی و کارورزی امکان پذیر نباشد، استمرار برگزاری کلاس ها تا تکمیل جلسات به تشخیص مدرس مربوطه و تایید گروه آموزشی در تابستان 99 13بلامانع است و در صورت عدم اتمام تا پایان شهریور 1399 ، به صورت ناتمام به نیمسال بعدی منتقل و در سقف واحدهای نیمسال بعد محاسبه نخواهد شد.
- – حذف یک یا چند درس بدون توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال و یا حذف کامل واحدهای درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو و تایید گروه آموزشی در زمان حذف اضطراری که برنامه اجرایی آن در زمان مقتضی اعلام می شود ، مجاز بوده و نیمسال حذف شده جز سنوات تحصیلی محسوب نمی شود.
4 – برای دانشجویانی که فارغ التحصیل می گردند امکان برخورداری از دروس معرفی استاد ، تا چهار درس مجاز است.
- – امکان ثبت نمرات نیمسال جاری تا پایان شهریور 99 وجود خواهد داشت.
6- حضور فیزیکی و یا دورکاری اعضای محترم هیات علمی طوری برنامه ریزی و نظارت شود که آموزش لطمه نبیند.
7- دانشجویان کارشناسی ارشد که آمادگی دفاع داشته باشند می توانند جلسه دفاعیه خود را به شکل حضوری یا نیمه حضوری یا غیرحضوری (الکترونیکی) برگزار نمایند.
8 – ترم تابستانی برای دانشجویان ورودی 95 در نظر گرفته شده است. بازه زمانی و چگونگی اجرای آن در بخشنامه های بعدی در زمان مقتضی ابلاغ خواهد شد.
9 – تغییرات تقویم آموزشی از جمله زمان تشکیل کلاس های حضوری و فشرده ، تاریخ جدید حذف اضطراری ، زمان و برنامه امتحانات پایان نیمسال و چگونگی برنامه ریزی آن در بخشنامه شماره 3 به اطلاع خواهد رسید.