دیدار دکتر مهر محمدی ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان با اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان فارس
دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان به مناسبت برگزاری بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجو معلمان خواهر سراسر کشور در شیراز روز پنج شنبه 8 خرداد ماه ، ضمن بازدید از بخش های مختلف پردیس شهید باهنر، در جمع اساتید و مدرسان و کارکنان پردیس ها و مراکز آموزش عالی شیرازحضور یافته و با تبریک حلول ماه شعبان و اعیاد پیش رو، همچنین، اظهار خرسندی از حضور در جمع مدرسان دانشگاه فرهنگیان، گفت: این توفیق را مرهون جشنواره قرآن و عترت می دانم، به لطف قرآن کریم و عترت در شهر زیبای شیراز و در جمع شما هستم.
وی، با تقدیر از عوامل برگزار کننده ی جشنواره ی قرآن و عترت، افزود: امیدوارم اجر زحمات و خستگی های شما، با صاحب قرآن باشد.
در ادامه ی این جلسه که با بیان مطالب و نظرات 4 نماینده از جمع اساتید خواهر و برادر و 2 نماینده از جمع کارکنان پردیس ها و مراکز آموزش عالی شیراز آغاز شده بود، دکتر مهر محمدی، موارد طرح شده را مصداق لطف به مجموعه ی دانشگاه دانست و تصریح کرد: مطالب مدرسان و همکاران را ضمن یادداشت برداری، به مدیران ارشد دانشگاه منتقل می کنم و در خصوص پیشنهادات و انتقادات مطروحه از آن ها توضیح و راهکار مناسب می خواهم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: فرصت پاسخگویی به تمام موارد ارائه شده در این زمان اندک نیست، اما گفتگو و دغدغه های مورد نظر شما در ذهن، فکر و اندیشه هایم ادامه خواهد یافت.
وی، با اشاره به نظر یکی از اساتید، در مقام مقایسه ی روحیه ی علمی با روحیه معلمی، ضمن ابراز خرسندی از طرح مطالب در ساحت های نظری، گفت: باید فراتر از اقدامات اجرایی، در افق های دوردست بیاندیشیم و مباحث اساسی تعلیم و تربیت را تببین و مطرح کنیم.
دکتر مهر محمدی، با دعوت اساتید و صاحب نظران به اندیشه ورزی و نظریه پردازی در ابعاد مختلف تربیت معلم، تأکید کرد: غفلت از نظریه پردازی در حوزه ی تربیت معلم در کشور ما ضایعه، خلاء و مشکلی جدی و مهم است؛ فقدان گفتمان ورزی علمی و فرهنگی ما، باید با ورود به بحث های گوناگونی که امر تربیت معلم را احاطه کرده است، توسط شما اساتید دانشگاه فرهنگیان که در درجه ی اول، صاحب این مقام و بحث هستید، برطرف شود، ما باید پیشتاز گشایش عرصه اندیشه و اندیشه ورزی در کشور باشیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در ادامه، پیرامون مسأله ی تقابل روحیه علمی و معلمی به شکلی که طرح شده بود، گفت: این موضوع از جهاتی تقابل است، این دو مقوله غیر قابل جمع است، ما برای ساختن شخصیت یک معلم باید فراتر از مبانی متصلبانه ی معرفتیِ اثبات گرایانه برویم.
وی، معلمی را صحنه و پهنه ی بسیار پیچیده و تصمیم گیری در این صحنه پیچیده اجتماعی و انسانی را نیازمند گذر از رفتار کلیشه ای دانست و بر ضرورت همزیستی بین روحیه ی علمی و روحیه ی معلمی و تغییر در نگرش به حرفه ای معلمی تأکید کرد و افزود: می توانیم معلمی را دارای روحیه علمی بدانیم که ملتزم به خلق دانش به معنای حرفه ای نیز هست و کاملا با فضای آمیخته به پیچیدگی ها و آکنده از پیچیدگی های فرایند یاددهی و یادگیری، هماهنگ است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: گزاره های علمی در حوزه معلمی را نباید به مثابه ی دستور العمل تلقی کنیم، معلم باید ضمن برخورداری از روحیه، نگرش و تفکر علمی، بر بینش علمی تکیه نماید و به خلق دانش در برخورد موثر با مسائلی که در محیط آموزش با آن ها سرو کار دارد، دست پیدا کند.
وی، درگیر ماندن در امور اجرایی و روزمره را آفات جهش در نظریه پردازی امر تربیت معلم خواند و تأکید کرد: این بدان معنا نیست که در مقام مسؤول دانشگاه، برای مسائل خرد و کلان اجرائی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اداری و...ارزشی قائل نیستم و صرفا اعتقاد به گفتمان دارم، اما اعتقادم بر این است که به عنوان رسالت دانشگاه فرهنگیان، به مسأله ی گفتمان سازی و مسأله ی ترویج اندیشه ی در امر تربیت معلم که مهجور واقع شده است باید بیشتر بپردازیم، معتقدم، بیشتر درگیر کار تربیت معلم بوده ایم تا تفکر به امر تربیت معلم و این اتفاق، اگر گشایشی در پی داشته باشد، اما جهشی ایجاد نمی کند.
دکتر مهر محمدی، اظهار امیدواری کرد، بستر های لازم برای ارتقای سطح گفتمان سازی امر تربیت معلم، فراهم شود و گفت: به برکت تأسیس دانشگاه فرهنگیان و به اعتبار اینکه دانشگاه فرهنگیان، نقطه عطفی در تاریخچه یکصد ساله تربیت معلم باشد ، باید برای اتفاق جهشی مورد نظر بستر سازی کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، دربخش دیگری از سخنان خود، از برگزاری جلسه ی هیأت امناء در آینده ای نزدیک خبر داد و خاطر نشان کرد: فهرست قریب 25 موردی برای دستور کار هیأت امناء تدوین کرده ایم و امید است با برگزاری این جلسه، برخی مشکلات از قبیل، ساختار و تشکیلات دانشگاه، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و اعضای هیأت علمی، بورسیه ها و... مرتفع شود.
وی، جریان تربیت معلم را جریانی تکاملی خواند و یادآور شد: قدردان مراکز تربیت معلم و همواره مستحضر به این میراث ارزشمند هستیم، اما معتقدیم تربیت معلم به نام دانشگاه فرهنگیان با تربیت معلم به نام تربیت معلم، باید به شکل متفاوتی برگزار شود و این تفاوت باید در برنامه های متفاوت، جلوه گر شود.
دکتر مهر محمدی، تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان باید، نقطه عطفی برای یک اتفاق تحولی در این راستا باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به ضرورت ایجاد سند ملی برای برنامه های درسی تربیت معلم، همچون برنامه درسی ملی، گفت: ویراست نخست برنامه درسی ملی تربیت معلم را با اختصاص صدها ساعت وقت و همفکری با جمعی از همکاران و مدرسان دانشگاه فرهنگیان، طراحی کرده ایم.
وی، از نشر و انعکاس نخستین برنامه ی درسی تربیت معلم بین صاحب نظران و همکاران خبر داد و تأکید کرد: پس از بازخورد این انتشار، ویراست نهایی آماده و کارگروه های نهایی به تفکیک رشته ها، تشکیل خواهد شد.
دکتر مهر محمدی، افزود: مجموعه ی کارگروه ها در برگیرنده رشته های دانشگاه خواهد بود و در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، به تفکیکِ رشته های 16 گانه، بیست و چندکارگروه برای تولید محتوا، تشکیل خواهد شد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، این مهم را به لطف مجموعه ای از همکاران، اتفاقی بزرگ در دانشگاه فرهنگیان دانست و اظهار امیدواری کرد: در فاصله ی تعطیلات تابستانی دانشگاه و با استفاده از ظرفیت مدرسان و همکاران ارجمند، کار بازنگری برنامه های درسی انجام خواهد شد و پس از تصویب مراجع، در سال تحصیلی جدید، برای دانشجو معلمان جدید، استفاده شده و برنامه های دانشجویان قدیمی تر نیز به تدریج، تطبیق پیدا خواهد کرد.
در ابتدای این مراسم، دکتر قاسمی، سرپرست پردیس شهید رجایی شیراز؛ با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) پیرامون دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه را موتور محرک توسعه و پیش قراول فرهنگ و اقتصاد کشور خواند و گفت: انسان سازی، ایجاد تحول، مقابله با انحرافات و خرافات، تولید علم و تبدیل علم به ثروت و رفاه، از طریق این دانشگاه قابل تحقق است.
وی، سکانداری و مدیریت دانشگاه فرهنگیان را امری دشوار و حساس دانست و با بیان برخی پیشنهادات برای دوام و توسعه ی بیشتر دانشگاه، گفت: شرایط ایجاد یک جامعه بینش مند و حرفه ای در سازمان مرکزی، پردیس ها و مراکز آموزش عالی، چگونگی ورود مقوله های سبک زندگی اسلامی، ایرانی و اقتصاد مقاومتی در برنامه های درسی دانشجو معلمان، تبدیل گفتمان تربیت معلم به یک مطالبه ی عمومی، شرایط ایجاد شرکت های دانش بنیان در حوزه تعلیم و تربیت با حضور اساتید دانشگاه، چگونگی ایجاد تناسب با نیازهای نوپدید جامعه و مطابقت با استانداردهای جهانی، راه های جذب نخبگان و سرامدان در دو بخش دانشجویی و اساتید، شیوه های توسعه معنویت و نشاط در بین دانشجویان، کارکنان و اساتید، تعیین تکلیف مدرسان، اعضای هیئت علمی و نیروهای مأمور، از جمله اقدامات مؤثر برای شکستن حصارها و خلق آفرینش الگوهای نوین می باشد.
سرپرست پردیس شهید رجایی شیراز، در ادامه سخنان خود، با معرفی این پردیس و مراکز آموزش عالی وابسته، کاستن تمرکز و تجمع تصمیم ها از سازمان مرکزی، استفاده از همفکری پردیس ها در اتخاذ تصمیمات استراتژیک، ایجاد شرایط برای خود آموزی، ابراز وجود، خود ارزیابی، خود راهبردی و تشریک مساعی کارکنان، اساتید و دانشجو معلمان را خواستار شد.
همچنین، دکتر حقیقت، سرپرست پردیس شهید باهنر شیراز نیز در این مراسم، با تبیین اقدامات صورت گرفته در این پردیس، خواستار نگاهی دانشگاهی، علمی و فرهنگی به پردیس ها شد.
وی، از تعامل مطلوب تمام نهادهای دولتی با پردیس های استانی خبر داد و گفت: اگر تلاش های سازمان مرکزی نبود، نهادهای دولتی چنین همکاری با ما نداشتند.
سرپرست پردیس شهید باهنر شیراز، در ادامه سخنان خود، خواستار جلوگیری از تبعیض در توزیع و تخصیص اعتبارات مالی و فرهنگی شد و بر ضرورت استفاده از خردجمعی و همفکری با تمام پردیس ها در خصوص مشکلات و مسائل دانشگاه فرهنگیان شد.
وی، در پایان، به طرح دغدغه ی پردیس های خواهران در خصوص عدم استقلال و مورد کم توجهی قرار گرفتن در توزیع عادلانه ی امکانات به ویژه در صورت اعمال لایه استانی، پرداخت.
شایان ذکر است، ارتقاء طراز ورودی دانشجو معلمان، حضور فعال در حوزه ی گفتمان تربیت معلم و تلاش در راستای تأمین مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) از دانشگاه فرهنگیان، جذب بهترین مدرسان و اساتید، توجه بیشتر به امر پژوهش به صورت کاربردی و بازنگری در سرفصل دروس؛ همچنین، تسهیل ارتقا سطح علمی و تحصیلی کارکنان، تسریع در ابلاغ ساختار سازمانی، کمبود نیرو و امکانان اداری، برخی از مسائل و مشکلات طرح شده توسط نمایندگان اساتید و کارکنان پردیس ها و مراکز آموزش عالی استان فارس بود.